čtvrtek 29. prosince 2016

Gutta z Bubnu

Název: Gutta z Bubnu
Autor: Anna Beatrix Bártová
Počet stran: 326
Nakladatelství: Nová forma - samo náklad

Můj názor:

Příběh mladé šlechtičny začíná roku 1424.
Gutta si vzala muže, kterého poprvé potkala až na jeho hradě. Evanovi se první dojem moc nepovedl a svatební noc také ne.
Byl poslední potomek svého rodu, takže mu šlo o jedno. Chtěl dědice, který by zdědil majetek, hrad, ale i dluhy, které stihl nadělat Evanův otec ještě než zemřel.
Gutta se sžila s hradem hodně rychle a stala se s z ní uznávaná hradní paní. Naštěstí se jí podařilo otěhotnět, jenže porod byl náročný. Málem jí stál život, kdyby nebylo správce Petra, který přivedl svou sestru Lianu.
Gutta potom už další děti mít nemohla a když se Evan dozvěděl, že jeho jediné dítě je dcera, byl tak naštvaný, že vyjel na koni v ten nejhorší čas, kdy mohl.
Když jel Evan u kraje skály, koni podklouzla noha a spadly oba dolů.
Liana měla chaloupku opodál, takže když něco slyšela, rozhodla se podívat, co se děje. Našla polámaného polomrtvého koně. Evana si hned nevšimla, až po té, co se z hromady sněhu začala zvětšovat krvavá skvrna. Evan sice žil, ale byl naprosto polámaný a sotva dýchal. Přesto, že byla Liana zběhlá v léčení a riskovala, že by ji to dotáhlo na hranici, rozhodla se vzít Evana do chaloupky a pokusit se zmírnit jeho umírání, protože nedávala Evanovi šance.
Potom, co se Gutta dozvěděla co se stalo, musela se vypořádat s tím, že hrad byl psán na někoho jiného, pokud Evan zemře bez dědice.
Gutta se tedy musela vypořádat s lidmi, kteří si hrad nárokovali. A nejen to, ale i s láskou, která byla zakázaná. Vydobyla si Gutta spravedlnost?
Na to, že tato kniha je autorčinou prvotinou, je opravdu skvěle napsaná. Vůbec nechápu, že si musela knihu vydat sama, protože bych si ji snadno dokázala představit u jednoho našeho nakladatelství.
A to ani nemluvím o obálce, která je úchvatná a díky které jsem si tehdy knihy všimla. Zaujala mě totiž už v době, kdy její vydání oznámila samotná autorka. dlouho mi trvalo, než jsem se ke knize dostala, což byla chyba, protože jsem si Guttu zamilovala.
Vykreslení doby, lidí, přírody, zvyků a dokonce i lechtivých chvilek bylo dokonalé. Vše jsem si dokázala lehce představit, takže mě to nezdržovalo ve čtení a četla se mi kniha ještě líp díky tomu, jak lehce ten děj autorka napsala.
Gutta z Bubnu není jen klasický historický román, ale naleznete tam i napětí a dokonce i nějakou tu menší akci, protože Gutta není ušlápnutá kněžna, která by vše nechávala na mužích.
Samozřejmě tam je i zakázaná láska a nejen jedna. I když v jednom případě mě to trošku naštvalo, protože jsem si říkala, že přece sto není správný, ale nakonec proč ne, láska si nevybírá.
Najdete tam také zmínku o čarodějnictví, protože Liana z něj byla nařknuta, dokonce byla poslána na hranici.  Přesto že přežila, tak nehledejte v knize nějaké nadpřirozeno. Dokonce se tam setkáte s nejvyššími kruhy, které jsou do příběhu hodně zapletený.
Autorka se knihou snažila čtenáře seznámit s místem a lidmi, kteří tu opravdu existovali. Jen jim vymyslela příběh, který si hned zamilujete. Hlavně Guttu, silnou a chytrou ženu, přesto v některých chvílích slabá, jako kterákoliv jiná.
Nejvíce mě překvapil konec. Něco takového jsem opravdu nečekala, což mám v knihách moc ráda. Obzvlášť, když mi to pak nedá spát.
Knihu tedy rozhodně doporučuji, protože příběh si zamilujete na samém začátku a už vás nepustí.


Anotace:

Gutta je mladá šlechtična, která je donucena provdat se za zhýralého pána hradu Buben, Evana. Ten po ní chce jediné - dědice panství. Po náročném porodu se místo vysněného syna narodí Guttě dcera Jitka. Evan v návalu vzteku sedá na koně a vyráží tryskem nebezpečnou zasněženou krajinou, neboť doufá, že se tak rychleji zbaví své špatné nálady. Na zasněžené skále jeho kůň spadne a strhne jezdce s sebou. Evan se ocitá smrtelně zraněný v malé lesní chaloupce, kde se o něj stará Liana, žena kdysi odsouzená k smrti upálením. Zatímco ho léčí, rodí se mezi nimi silné pouto, stejně jako mezi Guttou a Evanovým správcem, Petrem z Plešnic. Za nepřítomnosti manžela se Gutta potýká se zástavními právy, které na hrad uvalil Evan i jeho otec Heřman z Bubnu. Situace se ještě zkomplikuje, když se do problémů vloží sám král Zikmund Lucemburský. Gutta má najednou mnoho nápadníků a při tom touží jen po jediném, po svém správci. 

Pokud vás kniha zaujala,můžete koupit zde.

1 komentář:

  1. Pani...dekuji moc za tak krasnou recenzi. Jsem moc rada, ze se Ti kniha libila.:)

    OdpovědětVymazat