čtvrtek 15. prosince 2016

Ztracená

Název: Ztracená
Autor: Adam Nevill
Počet stran: 337
Nakladatelství: Omega

Můj názor:

Malá chvilka nepozornosti a ze zahrady mizí čtyřletá holčička Penny.
Svět zachvátila krize. A nejen jedna. V létě řádí příšerná vedra, díky čemuž je nedostatek vody, takže se udělují příděly. Severnější země zaplavili uprchlíci, obrovské množství uprchlíků. Je nedostatek jídla, šíří se různé nemoci a blíží se jedna nemoc, která má vyhladit miliony lidí.
Otec a jeho manželka Miranda si pořídily dům se zahradou, ta ale neslouží na odpočinek, ale jako zeleninová zahrada, kvůli nedostatku jídla. Mají malou dcerku Penny, která si jednoho dne na zahradě hraje, zatímco její máma opečovává zahradu. Otec je doma, ale sem tam nakoukne z okna, aby viděl, co se venku děje.
Náhle slyší, jak na něj Miranda volá, ať dohlídne na Penny. Sedí přímo u okna, ale přesto se na chvilku otočí, aby dokončil dopis.
Když vyhlédne ven, dceru nikde nevidí. Myslí si, že už je s Mirandou doma, ta ale vyjde z domu a začne se po malé shánět.
Penny je pryč a nezůstala po ní ani stopa. K tomu všemu je nedostatek policistů, takže je mnoho nevyřešených případů. Ten jejich spadá mezi ně.
Dva roky se souží, snaží se malou najít, ale bezvýsledně. Jednoho dne se otec dostává do kontaktu s neznámou osobou od policie, která mu dává informace a on pak koná na vlastní pěst.
Co vše bude schopen udělat pro nalezení své dcery? Žije ještě vůbec?

I když jsi byla mně a tvojí matce odňata, a i když jsou naše srdce zlomená a milujeme tě více než sami sebe, nejsi prioritou úřadů. Lidé, kteří se ztratí, lidé, kteří jsou přepadeni, a dokonce všichni obyčejní lidé, stejní jako my, kteří jsou zavražděni, nejsou prioritou. Ne teď. Už nikdy.
Ty budeš vždycky mojí prioritou.
Ty nikdy neupadneš do zapomnění a nikdy tě nepřestanu hledat.
Slibuji.

Ztracená je postapokalyptický román a musím uznat, že všechny krize, které v knize nastali, jsou velmi reálné. Nic, co by se nemohlo stát. Je to rozkouskované po celém příběhu, od začátku do konce. Když jsem to tak četla, tak mě to až děsilo, protože vše,co tam bylo napsáno, by se mohlo klidně stát teď. Vedra, hladomor, nedostatek vody, jídla, začínající boje, nemoci. A do tohoto světa je vsazen příběh rodiny, která kvůli marnivosti přijde o vše.
Ze začátku knihy je rodinná tragédie, pokračuje to pak drsněji a drsněji. Otec si kolikrát nebere servítky a některé pasáže byly celkem silné. Čemuž se ale nedivím, protože já bych kvůli svým dětem udělala to samé. Takže akce je tam opravdu požehnaně. K tomu psal otec deník, kdyby se náhodou jeho dcera vrátila, aby věděla, že na ní myslí celou dobu a co vše udělali proto, aby ji nalezli.
Kousíček po kousíčku budete rozkrývat, kdo to udělal a hlavně proč. Což mě osobně napínalo víc a víc a to i přesto, že mi styl autora moc neseděl. Příběh se mi ale moc líbil, jen jsem měla problém si zvyknout na to, jak je to napsané, proto mi trvalo docela dlouho, než jsem se začetla.
Kniha je hodně propracovaná. Je vidět, že to psal někdo, kdo se hodně zajímá o naší budoucnost, o tu, která může nastat kdykoliv. Líbilo se mi, že i v tom zničeném světe, se všemi těmi nedostatky se našli lidé, kteří otci pomohly, i když to znamenal obrovský risk, nejen pro ně, ale i pro jejich rodiny.
Možná jste si všimly, že zde není jméno otce, to je proto, že v celé knize byl nazýván jen takto. To jen taková malá zajímavost.
Knihu tedy doporučuji a pokud vám ten začátek půjde číst hůř jako mě, tak to nevzdávejte, protože by jste se připravily skvělý příběh.

Anotace: Je rok 2053 a kvůli změně klimatu jsou na Zemi miliardy bezdomovců a hladovějících – snadná kořist pro pandemie, které zaplavují celý svět. A jsou to žně pro násilné gangy a bandy pašeráků lidí, kteří živoří v rozpadajícím se světě, kde vládne "královna Smrt". Svět otce se změnil v peklo před dvěma lety. Jeho čtyřletá dcera se ztratila, když chvíli nedával pozor. Okamžiky před jejím zmizením se mu neustále dokola honí v hlavě. Ale policie nemá zájem; kdo by se dnes ještě staral o nějaké ztracené dítě? Všechno je to na něm, musí ji najít sám.

Za knihu moc děkuji nakladatelství Omega a knihu můžete zakoupit zde a zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat